معلم حماسه ساز همه ی عرصه ها

سلام صغری خداکرم پور دبیر زبان انگلیسی سیرجان هستم.

چگونه یک معلم فعال ، پرانرژی و تاثیر گذار باشیم ؟

 

هر شخصی دوست دارد در موقعیت ها و شغل خود ، فردی موثر ، موفق ، و مطرح بوده و به او با دیده  منفعل ، بی تفاوت ، تاثیر پذیر صرف ، گوشه گیر  و نا کارآمد نگاه نشود و تمایل دارد  بتواند بر محیط  کاری خود  ، همکاران ، مدیران و مافوقان  و غیره  تاثیر مثبت بگذارد. روش های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد  که برخی از آنها فهرست وار درج می گردد : -      مطالعه کافی کتب مرتبط با شغل معلمی ، روزنامه ها و نشریات ، بررسی وبلاگها و سایتها ی فعال معلمان و ادارات آموزش و پرورش  جهت به روز آوری اطلاعات و آگاهی از آخرین یافته های مرتبط با شغل معلمی و کاربست آنها.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:۳٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۳٠
تگ ها :


تاثیر مهرورزی در ارزشیابی

http://modares66.mihanblog.com/post/22


به نظر بسیاری از روان شناسان، یکی از بهترین شرایط یادگیری می تواند ساعت امتحان باشد. معلم متعهد، از هر موقعیتی برای یاد دادن و افزایش معلومات دانش آموزان خود و ایجاد تغییرات رفتاری پایدار در آنها بهره می گیرد معلم مجرب و دلسوز، هرگز جلسه امتحان را به یک صحنه دادگاه و یا حسابرسی تبدیل نمی کند.
معلم مهربان، با چهره ای گشاده، سعی می کند عوامل مخرب و اضطراب زا را از جلسه امتحان دور نماید. معلم وارسته کوشش می کند قبل از آغاز امتحان، با چهره ای متبسم و خندان و با بیان جملاتی گیرا و خوشایند، دانش آموزان را از حالت هیجان زدگی و تنش روانی - عضلانی، بیرون آورد.
معلم با چند جمله کوتاه، همراه با شوخ طبعی، می تواند همانند ساعات کلاس درس، آرامش روانی - عضلانی را به همه دانش آموزان، ارزانی دارد.
معلم توانا و دلسوز به خوبی می داند که هرگونه تهدید، تحقیر و تنبیه، اضطراب بچه ها را بیشتر می کند و در عوض، چهره گشاده و متبسم معلم، صدای آرام و جملات دلنشین و اطمینان بخش او می تواند اضطراب آنان را کاهش داده، اعتماد به نفسشان را تقویت کند.
واقعیت این است که نحوه تهیه و تنظیم سؤالهای امتحان نیز می تواند نقش قابل توجهی در کاهش یا تشدید اضطراب دانش آموزان داشته باشد. آشنا بودن دانش آموزان با نوع سؤالهای معلم یا معلمان، بسیار حایز اهمیت است. به عنوان مثال اگر دانش آموزان چند روز قبل از شرکت در جلسه رسمی امتحان، طی آزمون مشابهی با چند نمونه از سؤالها آشنا شوند، در کاهش اضطراب آنها بسیار مؤثر واقع خواهد شد.
به طور کلی در تهیه و تدوین سؤالهای امتحان، می بایست به نکات زیر توجه نمود:
1- طراح سؤالها می بایست در درجه اول هدفهای یادگیری را در نظر بگیرد.
2- سؤالها امتحان می بایست به گونه ای تهیه و تنظیم گردد که آموخته های شاگردان را ارزیابی کند، و نه نادانسته های آنها را.
3- معلم می بایست هدف اصلی خود را از هر امتحان کاملاً مشخص و معین نماید.
4- در تهیه سؤالها لازم است سطوح عمومی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد و نه توانمندیهای خاص برگزیدگان کلاس.
5- سؤالهای امتحان می تواند به گونه ای باشد که دانش آموزان قدرت مقایسه و قضاوت را نیز داشته باشند.
6- سؤالها باید به صورتی تنظیم گردد که دانش آموزان، فرصت به کار بستن معلومات خود را در موقعیت های دیگر داشته باشند.
7- نوع و تعداد سؤالها می بایست متناسب با توان ذهنی دانش آموزان و مدت زمانی باشد که در اختیار آنان قرار می گیرد.
8- سؤالها باید کاملاً خوانا، روشن، صریح، قابل فهم و بی نیاز از تعبیر و تفسیر باشد. هر گونه ابهام در سؤالها مطروحه می تواند موجب تشدید اضطراب شاگردان شود.
9- امتحان و ارزشیابی می بایست به صورت مستمر و دایمی انجام بپذیرد و دانش آموزان با هدف معلم از برگزاری امتحان، نحوه سؤالها و غیره، به خوبی آشنا شوند.
10- در مجموع، شرایط امتحان و سؤالهای امتحانی باید به گونه ای باشد که همه شاگردان احساس کنند در یک جلسه آموزشی حضور دارند.

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۳٠
تگ ها :


چگونه کلاس درس را اداره و کنترل کنیم؟

از مهمترین عواملی که در اداره ، کنترل و رهبری کلاس درس به معلمان می تواند کمک کند و به عنوان عوامل موثر مطرح باشد می توان به:الف - شخصیت معلم ب - دانش معلم - ج - مهارتهای تدریس نام برد.

http://modares66.mihanblog.com/post/21

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۳٠
تگ ها :


راهکارهایی برای اینکه یک معلم موفق باشیم

1- داشتن حس شوخ طبعی :شوخ طبعی به شمایاری می رساند تایک معلم موفق بشوید. شوخ طبعی تنش، اضطراب واسترس رااز کلاس می زداید وکلاس رابا نشاط تر می کند وآنها را آماده می کند تا باتوجه بیشتر به معلم گوش فرا دهند. مهمتر ازاین شوخ طبعی به شما این اجازه را می دهد تا زندگی شادی داشته باشید وازشما یک آدم شاد و با نشاط بسازید.

http://modares66.mihanblog.com/post/20

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۳٠
تگ ها :


آقا اجازه؟

آقا اجازه؟

آقا اجازه هست سلام کنم باغ را؟

بر سبزه‌ها تلاوت یاد یار را؟

آقا اجازه هست نشینم کنار رود

با آب و تاب بهر ماهیان بخوانم سرود؟

راستی‌ آقا، انار شیرین چند بخش بود؟

زیبا‌ترین ترانه گلپونه در کدام دشت بود؟

آقا اجازه، شرح حالا من بپرس

قسمت به قسمت از احوال مادران بپرس

هر تار موی برفیشان از بهر کیست کیست؟

آقا اجازه؟ معنای درد و غم چیست چیست؟

آقا اجازه؟ من قبول ندارم درس کیف و کفش را

تفریق و جمع نمی بندم لبخند و اشک را

آقا اجازه ؟ به جان مادرم مدادم را خواهرم ربود

زلف‌های سفید پدر را با سیاهی اش زدود

آقا اجازه، چگونه می شود مردانه سوگند یاد کنیم؟

این ریشه نا‌ عدالتی را از بیخ بر کنیم؟

آواره دیار غربت نشویم بهر نان

اصلا چیست معنای کلمه ارباب و خان؟

آقا اجازه اگر عدالت این هست پس خدا مدیر نیست

آقا به من بگو پس راه گریز نیست؟

آقا اجازه، لبخند را فلک زدند

انس میان دو دیدار را به هم زدند

آشفتگی‌ کاشتند در قلبمان

بذر بیگانگی‌ پاشیدند در شهرمان

آقا اجازه، کلاس تمام شد زمانم نیست نیست

کوته سخن کنم علاج درد نیست نیست

دانم که رسم روزگار این بود و هست

آقا اجازه، حق من بیست نیست؟

(بهرنگ قاسمی)

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٠:٥٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/۳٠
تگ ها :


اهداف آموزش و پرورش

اهداف آموزش و پرورش

اهداف یک نظام آموزش فقط روی کاغذ است .این مجموعه ی اتفاق‌های درون مدرسه است که نشان می‌دهد نظام آموزشی به سوی اهداف خود حرکت می کند یا هدف خود را گم کرده است..

احساس مسئولیت 

پرسیدم: چه زمانی می‌توان نتیجه‌ی کارکرد یک نظام آموزشی را مثبت ارزیابی کرد؟

گفت: زمانی که فردی را تربیت کند که نسبت به جامعه و آینده ی آن احساس مسئولیت نماید.

.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢۸
تگ ها :


معلمان

معلمان

هنر نشانه گذاری

معلّمی هنر نشانه گذاری بر دل دانش‌آموز است.

معلمی ترسیم نقشه‌های ذهنی آینده سازان جامعه است.

شوق یادگیری

شوق یادگیری اگر در دل دانش‌آموزی بیدار شود او به یادگیرنده مادام العمر تبدیل خواهد شد و این شوق زمانی می تواند بروز کند که معلم درس را با شور و اشتیاق تحویل دهد.

رابطه تنور و خمیر نان

جریان یادگیری - یاددهی مشابه به رابطه تنور و خمیر نان است، اگر تنور به حد کافی گرم نشود خمیر به آن نخواهد چسبید و اگر ذهن دانش‌آموز به حد کافی بر انگیخته نشود مطالب درسی را درک نخواهد کرد.

یادگیری کامل

یادگیری غیر از تحویل عین جملات معلم توسط دانش‌آموز است، یادگیری یعنی تغییر در رفتار، یادگیری یعنی تحویل درس با روش متفاوت.

عشق به متعلّم

فرق است بین معلّمی که با عشق به متعلّم وارد کلاس می شود با معلّمی که برای انجام وظیفه به کلاس وارد می شود.

فریاد

وقتی معلّمی صدای خود را بلند می‌کند و وقتی دست معلّمی برای تنبیه بالا می رود، در همان حال بسیاری از چشمه های یادگیری در حال فروکش کردن هستند.

در میان ممتازها

دانش‌آموز در کلاس سوم تجدید شد. چون معلم سال قبل، اورا در میان دانش‌آموزان تنبل قرار داده بود. این دانش‌آموز در کلاس چهارم نفر اول مدرسه شد چون معلم جدید اورا در میان دانش‌آموزان ممتاز قرار داده بود.

تیزهوش

در اول سالتحصیلی کلاس پنجم ابتدایی تکمیل شد  بعد از چند روزی یک دانش‌آموز جدید به جمع این دانش‌آموزان اضافه شد. دفتردار در معرفی نامه این دانش‌آموز به معلم مربوطه نوشت: این دانش‌آموز تیزهوش است. کلمه تیزهوش در ذهن معلم نقش بست و  سطح انتظارات او از دانش‌آموز فوق درسطح یک دانش‌آموز تیز هوش بود. آن دانش‌آموز در کنکور تیزهوشان اوّل شد ولی تنها دفتردار می‌دانست که بخاطر مصلحت و برای این که معلم مربوطه دانش‌آموز را به کلاس بپذیرد او را تیزهوش معرفی کرده بود. آن دانش‌آموز، یک دانش‌آموز معمولی بود.

چگونه یاد می گیریم ؟

معلّم وقتی می تواند به دانش‌آموزی درس را یاد بدهد که قبلا بداند آن دانش‌آموز چگونه یاد می‌گیرد. برخی از دانش‌آموزان ازطریق دیداری، برخی از طریق شنیداری و برخی از طریق تجربه می آموزند.

اولّین درس

درس محبت اوّلین درسی است که یک معلم به دانش‌آموزان می دهد؛ بقیه درسها وقتی آموخته می شوند که دانش‌آموزان اولین درس را یاد گرفته باشند.

دو نظر متفاوت

دو معلم هم زمان سال تحصیلی جدید راشروع کردند. اوّ لی معتقد بود که کتابهای درسی حجم زیادی دارد، وقتی برای تمرین باقی نمی‌ماند. دوّمی معتقد بود کتابهای درسی تمام چیزهایی که یک دانش‌آموز نیاز دارد را در اختیار او نمی‌گذارد و برای همین از اولیا برای تدریس و تحقیق در منزل کمک می‌گرفت. امروز دانش‌آموزان معلم اولی مطالب را خوب حفظ کرده‌اند و دانش‌آموزان معلم دوم مطالب را خوب آموخته اند.

نگاه موازی

معلّمی که از بالا به دانش‌آموزان نگاه می‌کند آنها را به شکل برده می‌بیند.

معلّمی که از روبرو به دانش‌آموزان نگاه می کند آنها را یک انسان می‌بیند.

معلّمی که دوش به دوش دانش‌آموزان قرار می‌گیرد او را رو به سوی آینده می بیند.

معلّمی که در وجود دانش‌آموزان حل می شود و اززاویه دید آنها به دنیا نگاه می‌کند هم مسیر با دانش‌آموزان درطول تاریخ جاری می شود و جاودانه می‌گردد.

روش اندیشیدن

معلّم خوب اندیشه به دانش‌آموز می‌دهد، معلّم عالی روش اندیشیدن را به دانش‌آموزان می آموزد.

عشق به مطالعه

معلّمی که نتواند عشق به مطالعه را در دل دانش‌آموز بکارد، هنوز نتوانسته است کار خود راتکمیل کند.

راز موفّقیّت

تمام مشاهیر و دانشمندان بزرگ دنیا در زندگی خود حتماً یک معلّم تأثیرگذار داشته‌اند. آنهایی هم که مدرسه ندیده اند، یکی از والدین شان کار معلّمی آنها را عهده دار بوده است.

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢۸
تگ ها :


تاثیر ویژگیهای شخصیتی و علمی معلم بر تدریس

 

● مقدمه
اساسی‌ترین عامل برای ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق هدف‌های آموزشی ، معلم است. اوست که می‌تواند حتی نقص کتاب‌های درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران کند یا برعکس ، بهترین موقعیت و موضوع تدریس را با عدم توانایی در ایجاد ارتباط عاطفی مطلوب به محیطی غیر فعال و غیر جذاب تبدیل کند. در فرایند تدریس ، تنها تجارب و دیدگاه‌های علمی معلم نیست که موثر واقع می‌شود، بلکه کل شخصیت اوست که در ایجاد شرایط یادگیری و تغییر و تحول شاگرد تاثیر می‌گذارد.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


خصوصیات یک معلم

معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین ‌سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.‌دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و ‌دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


کتاب


جلوه های معلمی استاد مطهری
ناشر: مدرسه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 316
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1369
مروری بر کتاب
مطهری از نگاه دیگران.. گوشه هایی از زندگی استاد.. جلوه های معلمی.. و...

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


معلم، آموزش فناوری اطلاعات

کشور ما نیز به دلیل تعاملی که با محیط پیرامون خود دارد، از تحولات جهانی بی نصیب نیست و با توجه به رویکرد جهانی در مباحثی مثل آموزش برای همه، آموزش مادام العمر، آموزش برای زندگی بهتر، یادگیری برای انجام دادن و ... که می تواند زمینه هایی را برای همکاری های آموزشی مشترک میان کشورهای جهان مهیا نماید، می بایست از روش های خاصی برای تحت پوشش درآوردن هر چه بیشتر جمعیت لازم التعلیم و یا افزایش کیفیت آموزش و پرورش و یا حتی کاهش هزینه های آموزش استفاده کند.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


۲۰ عنصر اثربخش در روابط معلم و شاگرد

ایجاد رابطه عاطفی و مطلوب یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هاست. یک معلم لازم است روابط حسنه‌ای با دانش‌آموزان داشته باشد. ایجاد رابطه خوب یکی از ضروریات دستیابی به محیطی قابل اعتماد، امن، شاداب و پرنشاط است. روابط خوب، مدرسه‌ای شاد و دانش آموزانی با دستاوردهای بالا به وجود می‌آورد.
● ۲۰ راهکار برای اینکه مدیر و رهبر خوبی در کلاس باشید

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


کدام معلم می تواند الگو باشد؟

دانش آموزان به شکلی پیوسته و مداوم، نسبت به نگرش ها، ارزش ها و شخصیت های معلمان خود واکنش نشان می دهند. تقلید از معلم، یکی از روش های معمول در یادگیری به شمار می رود و از این لحاظ، معلم می تواند الگوی پرقدرتی برای دانش آموز به حساب آید. یکی از جنبه های مهم یادگیری از طریق تقلید، آن است که رفتار می تواند به سادگی از طریق مشاهده کسب شود و برای این کار، لازم نیست که دانش آموز راساً به انجام دادن و تمرین و یا ارائه آن رفتار بپردازد. دانش آموزان به طور ثابت در حال جذب و کسب اظهارات، حالت ها و نگرش های معلمان خود از نقطه نظر روش های کلاسی هستند و این امر بدون آنکه معلم، رجوع خاصی به این گونه رفتارها داشته باشد انجام می گیرد. در مواردی که معلم با طعنه و کنایه و یا استهزا به اشتباهات دانش آموزان پاسخ می دهد احتمال اینکه دانش آموزان نیز چنین واکنش هایی نسبت به همدیگر نشان دهند افزایش خواهد یافت. باید توجه داشت که هر نوع رفتاری در هر زمانی می تواند به شکل یک الگو عمل کند. از این رو دانش آموزان، رفتارهای مثبت و منفی، هر دو را از معلمان خود خواهند آموخت.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


دفاع از معلم دفاع از ارزش ها

« انا معاشر الانبیا امرنا ان تنزل الناس علی منازلهم و تکلمهم علی قدر عقولهم » ۱
ما گروه پیامبران دستور یافتیم که هر کس را در جایگاه خویش قرار دهیم و با مردم به اندازه ی عقلشان سخن گوییم .

روزنامه جمهوری اسلامی

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


معلمان شایسته برای تربیت انسان های آگاه

نقش نیروی انسانی در آموزش و پرورش بسیار مهم و با ارزش است و معلم از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه کیفی تربیت و تعلیم به شمار می‌آید. واکنش تربیت شوندگان یکسان نیست و بسیار متنوع است. به همین علت امکان ارائه الگویی مشخص را نمی‌توان برای کار معلم در نظر گرفت. در کار معلمی هزاران نکته باریکتر از مو وجود دارد و به این زودی‌ها نمی‌توان هر معلمی را معلم نامید.
شایستگی معلم برای اشتغال در آموزش و پرورش را می‌توان در سه بعد ذیل بررسی کرد:
ـ ویژگی‌های عقیدتی، روانی و اخلاقی که با کار معلم متناسب باشد.
ـ کسب اطلاعات لازم و کافی برای اشتغال به تدریس در هر رشته و هر مقطع تحصیلی.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


پای درس معلم ها

وارد کلاس مدیر مدرسه می شوم یاد می گیرم که قبل از مدیریت بر دیگران بر خود مدیر باشم؛ مدیریت قلب، روح، فکر، احساس و عمل را به عهده بگیرم. در این صورت می توانم نه تنها بر اعمال دیگران بلکه بر قلوب دیگران حکومت کنم.
وارد کلاس معاونین می شوم. قبل از هر چیز درس نظم فکری به من داده می شود؛ اگر نظم فکری داشته باشم نظم عملی هم خواهم داشت. با نظم می توانم آرامش و امنیت داشته باشم. به کلاس معلمین ریاضی می روم، ریاضی اصلا سخت نیست ولی تمرین و عمل می خواهد، در کلاس ریاضی یاد می گیرم اعتماد را در زاویه چشمانم جای دهم، شادی را به توان برسانم، غم و اندوه را تفریق کنم، کینه و نفرت را جذر بگیرم، همدلی و دوستی را ضرب کنم و محیط و مساحت محبت را در دایره قلب دیگران به دست آورم.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


کدام معلم می تواند الگو باشد؟

کدام معلم می تواند الگو باشد؟
دانش آموزان به شکلی پیوسته و مداوم، نسبت به نگرش ها، ارزش ها و شخصیت های معلمان خود واکنش نشان می دهند. تقلید از معلم، یکی از روش های معمول در یادگیری به شمار می رود و از این لحاظ، معلم می تواند الگوی پرقدرتی برای دانش آموز به حساب آید. یکی از جنبه های مهم یادگیری از طریق تقلید، آن است که رفتار می تواند به سادگی از طریق مشاهده کسب شود و برای این کار، لازم نیست که دانش آموز راساً به انجام دادن و تمرین و یا ارائه آن رفتار بپردازد. دانش آموزان به طور ثابت در حال جذب و کسب اظهارات، حالت ها و نگرش های معلمان خود از نقطه نظر روش های کلاسی هستند و این امر بدون آنکه معلم، رجوع خاصی به این گونه رفتارها داشته باشد انجام می گیرد. در مواردی که معلم با طعنه و کنایه و یا استهزا به اشتباهات دانش آموزان پاسخ می دهد احتمال اینکه دانش آموزان نیز چنین واکنش هایی نسبت به همدیگر نشان دهند افزایش خواهد یافت.

ناهید دالایی
روزنامه همشهری

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


معلمی سخت ترین شغل دنیا

معلمی سخت ترین شغل دنیا
به عقیده بسیاری از کارشناسان شاید آموزش خیلی سخت نباشد، اما آنچه کار معلمی را سخت و پرمشقت می‌کند ایجاد فضای آموزش و یافتن شیوه‌های مناسب برای جلب و جذب دانش‌آموزان است.
باید پذیرفت که استعداد افراد با یکدیگر فرق دارد و راه‌های یادگیری نیز متفاوت است. برخی دانش‌آموزان بسیار بااستعدادند و سریع یاد می‌گیرند و برخی نیاز به کار و تمرین بیشتری دارند.
مهم این است که معلم چگونه در ذهن دانش‌آموز جای بگیرد.
به همین دلیل است که افراد با وجود تحصیلات و آگاهی و سطح علمی بالا در موقع استخدام به کار به منظور تدریس مورد انتخاب و گزینش واقع می‌شوند و با آنها مصاحبه می‌شود. قدرت کنترل و به دست‌گیری کلاس از هنر‌های معلمان است. تن و لحن صدای معلم موثر است. معلم باید بداند چه مواقعی تن صدای خود را بالا و پایین ببرد تا توجه دانش‌آموزان را جلب کند. چنانچه دانش‌آموزان در کلاس احساس آرامش نکنند، زحمات معلمان گرامی به بار نخواهد نشست. نحوه رفتار گفتار و حتی نگاه معلم در این باره تاثیر ویژه‌ای دارد. اگر جو اضطراب و تحکیم بر کلاس حاکم باشد یا در مقابل هیچ کنترلی نباشد و کلاس خسته‌کننده شود، دچار هرج و مرج شده و در نهایت به عدم توجه به مطالب ارائه شده می‌انجامد.
می‌توان دانش‌آموزان نافرمان و بازیگوش را با دادن مسوولیت‌های گوناگون نظیر کنترل تکالیف، حضور و غیاب، توزیع و جمع‌آوری برگه‌های امتحانی و ارتباط با دفتر مدرسه تحت کنترل درآورد.

http://vista.ir/?view=article&id=359924

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱۱:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


چرا خداوند معلمان را آفرید

چرا خداوند معلمان را آفرید




.......................................
Why God Made Teachers
چرا خداوند معلمان را افرید
When God created teachers,
وقتی خداوند معلمان را خلق کرد
He gave us special friends
او به دوستان ویژه ای داد
To help us understand His world
تا کمک کنند دنیایش را بفهمیم
And truly comprehend
و به درستی درک کنیم
The beauty and the wonder
زیبایی و شگفتی
Of everything we see,
هرآنچه را می بینیم
And become a better person
و انسان بهتری شویم
With each discovery.
با هر کشفی.
When God created teachers,
وقتی خداوند معلمان را خلق کرد
He gave us special guides
او به ما راهنمایان ویژه ای داد
To show us ways in which to grow
تا به ما راهایی را نشان دهند تا رشد کنیم
So we can all decide
بنابراین همه قادر باشیم تصمیم بگیریم
How to live and how to do
چگونه زندگی کنیم و چگونه رفتار کنیم
What's right instead of wrong,
و درست را از غلط تشخیص دهیم
To lead us so that we can lead
تا ما را هدایت کند آنگونه که ما هم هدایتگر شویم
And learn how to be strong.
و بیاموزیم چگونه قوی باشیم
Why God created teachers,
چرا خداوند معلمان را آفرید
In His wisdom and His grace,
با تمام دانش و بخشش خود
Was to help us learn to make our world
این بود که به ما بیاموزد تا بسازیم دنیایمان را
A better, wiser place.
Why God Made Teachers

مکانی بهتر و خردمندانه تر

http://englishclass1.blogfa.com/

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


معلم اثر بخش

معلم اثر بخش

معلمان باید استانداردهایی برای موفقیت  تعیین کنند و دانش  آموزان  را آگاه  سازند  که از همه آنها  انتظار میرود  به این استانداردها دست یابند. این توصیه ، دو موضوع بسیار با اهمیت  را  به یکدیگر  پیوند می دهد:

یکی تعیین استانداردهای  هدفمند ، یعنی  استانداردهای  مهم، چالش  برانگیز  و قابل حصول  و دیگری  انتقال انتظارات معلم به دانش آموز،یعنی  انتظار دستیابی آنان به این استانداردها ،  این توصیه  از این رو اهمیت  دارد که  علاوه بر پیشنهاد دستیابی  به بعضی   استانداردها ،پیشنهاداتی نیز برای  اجتناب  از استانداردهای  دلخواه (1)  و ناپایدار  (هوس  برانگیز)  (2)  دارد. همچنین  توصیه  می کند، از استانداردهایی  که برای دانش آموزان قابل حصول نیستند ،  دوری  شود و از استانداردهایی  که دانش آموزان  بدون هیچ تلاشی  می توانند  به آنها دست  یابند نیز پرهیز شود و سرانجام این که نباید  انتظارات زیادی  از دانش آموزان به خصوص  گروه های کوچک تر دانش آموزی داشت . 

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


تاثیر ویژگیهای شخصیتی و علمی معلم بر تدریس

مقدمه 

اساسی‌ترین عامل برای ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق هدف‌های آموزشی ، معلم است. اوست که می‌تواند حتی نقص کتاب‌های درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران کند یا برعکس ، بهترین موقعیت و موضوع تدریس را با عدم توانایی در ایجاد ارتباط عاطفی مطلوب به محیطی غیر فعال و غیر جذاب تبدیل کند. در فرایند تدریس ، تنها تجارب و دیدگاه‌های علمی معلم نیست که موثر واقع می‌شود، بلکه کل شخصیت اوست که در ایجاد شرایط یادگیری و تغییر و تحول شاگرد تاثیر می‌گذارد.

دیدگاه معلم و فلسفه‌ای که به آن اعتقاد دارد، در چگونگی کار او تاثیر شدیدی می‌گذارد، بطوری که او را از حالت شخصیتی که فقط در تدریس مهارت دارد خارج می‌کند و به صورت انسان اندیشمندی در می‌آورد که مسئولیت تربیت انسان‌ها را بر عهده دارد. بر شمردن ویژگی‌های معلم کار چندان آسانی نیست. زیرا جوامع مختلف با فلسفه‌ها و نگرش‌های مختلف ، انتظارات متفاوتی از معلم دارند. ولی می‌توان کم و بیش به مشترکاتی که معلمان در همه جا لازم است داشته باشند، اشاره کرد.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٢:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


چه روشی در مواجهه با دانش آموز بهتر است؟

چه روشی در مواجهه با دانش آموز بهتر است؟


بررسی نحوه برخورد با دانش آموزان در مدارس

● راهبردهای تشویق و تنبیه:

چهار راهبرد اصلی برای تغییر رفتار از طریق تشویق و تنبیه وجود دارد که به شرح زیر پیش بینی شده است .

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٢:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


چگونه دانش آموزان را به یادگیری تشویق کنیم؟

چگونه دانش آموزان را به یادگیری تشویق کنیم؟

 

ترجمه از سایت http://www.ehow.com

تشویق دانش آموزان به فراگیری و رسیدن آنها به سطوح بالاتر چالشی برای بسیاری از معلمان تبدیل شده است. معلمانی که آموختن را تشویق می کنند،(هدف آنها) تربیت افرادی است که بهتر تحصیل کنند و برای آینده آماده شوند. برای تشویق یک دانش آموز برای یادگیری، معلمان باید وقت اضافه صرف کنند و هر دو(دانش آموز و معلم) در داخل و خارج از کلاس تلاش کنند.

 در ادامه به نحوه تشویق دانش آموزان برای یادگیری می پردازیم. 
دستورالعمل ها 
گام اول: 
انتظارات بالایی را برای دانش آموزان تنظیم کنید. انتظارات معلمان دانش آموزان را برای رسیدن به موفقیت تحت فشار قرار می دهد. آنچه که از دانش آموزان انتظار دارید در ابتدای سال به آنها بگوئید. اهدافتان را از طریق نوشتن و آویختن در کلاس به آنها اعلام کنید. 
گام دوم:
روشهای آموزشی خود را زمان به زمان تغییر دهید. دانشجویان بهترین پاسخ را به یک طیف گسترده ای از روشهای تدریس از خود نشان می دهند. تغییر روشی که شما ارائه می دهید سخنرانی ، نمایش ها ، یادگیری مشارکتی و یادگیری اکتشافی است. این کمک می کند تا علاقه و توجه دانش آموزان در طول کلاس حفظ شود. 
گام سوم: 
ازعلاقه شخصی دانش آموزان برای توضیح یک ایده استفاده کنید. به دانش آموزان توجه کنید و در مورد موضوعاتی که آنها را تحریک می کند یادداشت بردارید. 
فعالیت هایی را طرح ریزی کنید که اهداف تدریس شما را با علاقه مندی های آنها ( دانش آموزان ) مرتبط سازد.
گام چهارم:
به دانش آموزان یاد دهید تا به کارهای کلاسی و زندگی خصوصیشان اهداف تنظیم کنند. این مهارت به آنها درکلاس و در مدرسه و در آینده شغلی شان کمک می کند.دانش آموزانی که دارای هدف خوب، تنظیم زمان مهارت های توسعه عالی، مدیریت و مهرتهای سازمانی دارند.
گام پنجم: 
آنچه که دانش آموزان در حال حاضر باید در مورد موضوع بدانند ارزیابی کنید. قبل از شروع آموزش در مورد یک موضوع ، جلسه را با یک پرسش و پاسخ در مورد موضوع شروع کنید. آنچه که شما از جلسه کلاس فهمیدید برای تعیین نقطه شروع کلاس بکار ببندید. 
در حال آموزش ، به دانش آموزانتان نگاه کنید اگر آنها بی حوصله بودند یا اشتباه داشتند سئوالاتی را برای سنجش از آنها بپرسید. اگر آنها اطلاعات را فهمیدند. اطلاعات مشکل و پیچیده را برای دانش آموزانیکه موضوع را درک نکرده اند، مرور کنید.
گام ششم: 
تکالیف کلاسی و آزمونها را در یک شیوه به موقع درجه بندی کنید. برای دانش آموزان فرصت تلاش بیشتری را بدهید، تا آنها به مرور مقالات ونوشته ها و تصحیح اشتباهات خود قبل از آزمون اصلی بپردازند. 
به دانش آموزانی که خوب کار کردند تبریک بگوئید و آنهائیکه در حد استانداردها نبودند تشویق کنید. تکالیف کلاسی دانش آموزان را مورد انتقاد و نکوهش قرار ندهید

http://www.classro.blogsky.com/1388/05/05/post-200

/

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


شعر

می توان در سایه آموختن گنج عشق جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم پس، سویدای سواد آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما ای به طوفان جهالت نوح ما

یک پدر بخشنده آب و گل است یک پدر روشنگر جان و دل است

 

لیک اگر پرسی کدامین برترین آنکه دین آموزد و علم یقین

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٦
تگ ها :


نقش معلم در تعلیم و تربیت

 

نقش معلم در تعلیم و تربیت
بیش از سه دهه است که کشور محبوب ما در آتش جنگ تبعیض و تعصب می سوزد. که در نتیجه پیامدهای جنگ تمام ساختارهای اقتصادی، فرهنگی ... کشور ما نابود گردید. و با رویکار آمدن نظام جدید سیاسی که بیش از شش سال، از حیات آن می گذرد کارهای قابل توجه و درخور ملت عزا دیده ما در تمام عرصه ها به ویژه عرصه فرهنگی و آموزشی با وجود حمایت گسترده جهانی از روند جاری سیاسی در کشور ما انجام نگرفته است. علیرغم اینکه همه به این واقعیم که فقر فرهنگی ریشه کلیه مشکلاتی است که از گذشته های دور تا امروز در میهن ما جریان داشته و دارد در آن نهفته است. و اولیای امور می بایست به معلم و مدرسه بیش از گذشته و بیش از همه چیز توجه بیشتری نموده و بهای بیشتری قایل شوند. در دنیای امروز تعلیم و تربیت به عنوان یک صنعت بزرگ و به صورت یک نهاد اساسی اجتماعات بشری پذیرفته شده است. و این معلم است که می تواند اشخاصی را برای فردای جامعه بار آورد که ذهن و فکرشان عاری از هر گونه تبعیض و تعصب نسبت به همنوعانش باشد . جهان امروز ما با گذشته ده یا بیست سال قبل تفاوت فاحشی دارد پیشرفت های سریع علمی و تکنولوژی نوین جهان مان را به دهکده ای جهانی تبدیل کرده است. و موجودیت ما دیگر به کشور ما یا محلی که در آن زندگی می کنیم خلاصه نمی شود بلکه ما یک شهروند جهانی هستیم که می بایست از موقف خود آگاه باشیم. مقتضیات حفظ بقای اجتماع به عنوان واحدی متشکل و زنده ایجاب می کند که این صنعت همه جامعه را فرا گیرد و آنان را به گونه ای پرورش دهند تا برای خدمت و زندگی در اجتماع آماده و مجهز شوند، تا بتوانند نقش اساسی خود را در کلیه عرصه ها ایفا نمایند.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٤
تگ ها :


نقش معلم در تربیت دینی دانش‌آموزان

نقش معلم در تربیت دینی دانش‌آموزان

چکیده
در تربیت دینی دانش‌آموزان، دو عامل خانواده و مکتب نقش بسیار برجسته‌تری نسبت به دیگر عوامل دارند و در واقع این دو عامل هستند که شخصیت افراد را شکل می‌دهند. در مدرسه هم این معلم است که نقش برجسته‌تری نسبت به سایر عوامل دارد. با توجه به اینکه تربیت دینی به «شناخت آموزه‌های دین، تبدیل این شناخت‌ها به باورهای قلبی و به کاربستن این باورها در رفتارهای فردی و اجتماعی» تعریف شده است، معلم می‌تواند با تقویت روحیه‌ی حق‌گرایی و قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانش‌آموزان، الگو دهی رفتاری به آنان و انتخاب شیوه‌ی مناسب دربیان آموزه‌های دینی و پاسخ مناسب به پرسش‌ها و شبهه‌ها، دانش‌آموزان را در راستای تربیت دینی هدایت کند.

..

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٤
تگ ها :


مبانى توفیق معلم در فرایند تعلیم و تربیت

مبانى توفیق معلم در فرایند تعلیم و تربیت
توانایى علمى استاد
در عرصه تعلیم و تربیت عواملى تأثیرگذار بوده و زمینه ساز توفیق به شمار مى آیند. نخستین عامل قدرت علمى استاد است. بى شک، توانایى علمى استاد در شکوفایى علمى و تکامل فرهنگى شاگردان نقش محورى دارد که این توانایى در ابعاد زیر تجلى مى یابد. هر استادى باید با پیش مطالعه و جمع آورى مطالب مورد نظر به ارائه درس بپردازد. نداشتن مطالعه پیشین و گردآورى نکردن تحقیقات لازم، سبب پراکنده گویى و سطحى نگرى معلم و اتلاف وقت دانش آموزان مى شود و به طبع، رونق علمى کلاس از بین مى رود. استاد باید بر مطالب و مسائل مرتبط با موضوع اصلى درس احاطه داشته باشد.
همچنین باید از دیدى علمى و بیانى عالمانه برخوردار باشد. پس باید به طرح مباحثى بپردازد که درستى آن براى خودش به اثبات رسیده و جزء باورهاى علمى او شده باشد و از بیان مطالبى که در آن مطالعه و تحقیقى ندارد یا از حوزه مهارت و تخصص وى بیرون است، بپرهیزد. همچنین، از اظهار نظر درباره پرسش هایى که به آن اشراف کامل علمى ندارد، دورى کند و به آسانى بگوید: «نمى دانم» و از دو پهلوگویى پرهیز کند. این نکته مهم؛ یعنى خوددارى از سخن غیر عالمانه، در فرهنگ اسلامى به عنوان حق الهى شناخته شده است. در روایتى آمده است: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: حق خدا بر خلق چیست؟ حضرت فرمود: «آن است که آنچه مى دانند، بگویند و از گفتن چیزى که نمى دانند، خوددارى کنند. در چنین وقتى است که حق خدا را ادا کرده اند».
آن حضرت در کلامى دیگر فرمود:
آدمى در رویارویى با پرسشى که پاسخش را نمى داند، باید بگوید «نمى دانم»، نه آنکه بگوید: «خدا داناتر است»؛ زیرا چنین سخنى، پرسش گر را به تردید مى افکند و سؤال شونده را در معرض اتهام قرار مى دهد.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٤
تگ ها :


جایگاه معلمان

جایگاه معلمان

پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : «وَقِّرُوا مَنْ تَعَلَّمُونَ مِنْهُ الْعِلْمَ؛ به کسی که از او دانش می‏آموزید، احترام کنید».
پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : «اَجْوَدُکُمْ مِنْ بَعْدی رَجُلٌ عُلِّمَ عِلْما فَنَشَرَ عِلْمَهُ؛ بخشنده‏ترین شما پس از من، مردی است که دانش را آموزش دهد و از این راه، دانش او پخش شود».
پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُعَلِّمینَ وَ اَطِلْ اَعْمارَهُمْ وَ بارِکْ لَهُمْ فی کَسْبِهِمْ؛ خدایا! آموزگاران را بیامرز و عمرشان را طولانی و کسبشان را بابرکت کن».
امام علی علیه‏السلام : «تَواضَعُوا لِمَنْ تَتَعَلَّمُوا مِنْهُ الْعِلْمَ؛ در برابر کسی که از او دانش می‏آموزید، فروتنی کنید».

حوزه

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٠:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


معلمی در کلام بزرگان

.

معلمی در کلام بزرگان
 تعلیم دهید و خشونت مکنید که آموزگار بهتر از خشونت‌گر است. «حضرت محمد(ص)»
کسی را که علم از او می‌آموزید محترم دارید و کسی را که علم بدو می‌آموزید محترم دارید. «حضرت محمد(ص)»
جنبندگان زمین، ماهی‌های دریاها، و هر کوچک و بزرگی در زمین خدا و آسمان او برای معلم خوبی‌ها، استغفار می‌نمایند. «امام صادق(ع)»
با آن کس که تو را سخن آموخت به درشتی سخن مگوی و با کسی که راه نیکو سخن گفتن به تو آموخت لافِ بلاغت مزن. «حضرت علی(ع)»
دانش خود را به دیگران آموزش ده و دانش دیگران را بیاموز؛ چرا که علم خود را انفاق کرده‌ای و آنچه را نمی‌دانی آموخته‌ای. «امام حسن(ع)»
معلم را بر پدر شرف باشد به قدر آن که روح را بر جسم شرف است. زیرا معلم سبب کمال و تربیت روحانی است و پدر سبب تربیت جسمانی. «جلال‌الدین دوانی»
کسی که در خود آتش ندارد نمی‌تواند دیگران را گرم کند. «ضرب‌المثل آلمانی»
آموزگار در صف مقدم است و من به او اعتماد دارم و می‌دانم که با سلاح خود یعنی کتاب ابتدائی خود بر صفوف دشمن پیروز خواهد شد. «بورگهم»
من از یاد دادن آنچه یاد گرفته‌ام هرگز خسته نشده‌ام. این یگانه خدمت ناچیزی است که من آن را نسبت به خود می‌توانم انجام داد. «کنفوسیوس»
در هر ملت چراغی است که به عموم افراد نور می‌دهد و آن معلم است. «ویکتور هوگو»
مردی را که مهیای آموختن است تعلیم ندادن، انسانی را به هدر دادن است. مردی را که آماده آموختن نیست، تعلیم دادن، سخن به هدر دادن است. خردمند نه انسان را به هدر می‌دهد و نه سخن را. «کنفوسیوس»

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٠:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


وظایف یک معلم خوب چیست

وظایف یک معلم خوب چیست

ایجاد روحیه تفکر و تعقل

رکن اساسی در تعلیم و تعلم ، فکر کردن است که در دین مبین اسلام ، اهمیت فراوانی دارد0 امام علی (ع) می فرماید : (( هیچ دانشی هم چون اندیشیدن نیست))0 از این رو معلم می تواند روحیه تفکر را در شاگردان خود ایجا د کرده و از تکلیف و درس زیاد که فرصتی برای تفکر به آنان نمی دهد بکا هد0

بالا بردن توان علمی خویش

توقف در یک حد از دانش و آگا هی ، نقص بزرگی برای معلم است 0 لازم است معلم همراه با زمان و پیشرفت علوم بر دانش خود بیفزاید0 استفاده از تجارب دیگران در زمینه تدریس برای معلم مفیداست وبر معلومات او می افزاید0 همچنین لازم است یک معلم موفق ، از فراگیری مهارت های نوین ، غفلت نورزد0

وفای به عهد و عمل به گفته ها

شاگردان در مورد وعده های معلم ، حساس اند و قول های او را هرگز از یاد نمی برند 0 بنا براین ،نوشتن وعده ها و تصمیم های روزانه در دفتر کوچکی و عمل کردن به آن ها ،نشان از دقت معلم و راهی برای جلب اعتما د شاگردان دارد0 معلمی که خود به گفته ها و نکا ت اخلاقی که بیان می کند عمل ننماید ، سخنانش تاثیری نخواهد داشت و دانش وی بی ارزش خواهد بود0 عیسی بن مریم (ع) فرمود: (( بدبخت ترین مردم کسی است که او را دانشمند بشناسند ، ولی عملی در او دیده نشود))0
راهنمایی های معلم در زمینه های مختلف در صورتی اثر بخش است که خود در عمل به آن گفته ها از شاگردان پیشی گرفته باشد0 باید از امام علی (ع) درس بگیریم که فرمود: (( ای مردم ! به خدا قسم شما را به هیچ اطاعتی ترغیب نمی کنم ، مگر آنکه خود در عمل به آن پیشی گرفته باشم))01

آگا هی دادن و ایجاد انگیزه درسی

معلم سخت کوش ، افزون به تدریس ماده درسی ، دانش پژوهان را با اوضاع و احوال جهان امروز آ شنا می کند تا نگرششان به جهان وسعت یا بد 0 انسانی که محدوده فکری اش از چهار دیواری روستا یا شهرش آن طرف تر نمی رود ، نمی تواند انسان ارزشمندی شود 0 خدمت به مردم ، کشور و دین دیدی وسیع می خواهد 0یک عامل موثر در بی رغبت بودن بعضی از شاگردان به ماده درس ، انگیزه و هدف نداشتن است که معلم می تواند با معرفی موضوع درس و شناساندن جا یگا ه آن در بین علوم دیگر ، این انگیزه و هدف را به وجود آورد0 اگر شاگردان هدف از یاد گیری درس مورد نظر و فایده آن را بشناسند ، با رغبت بیشتری آن را دنبال می کنند0

1-نهج البلاغه،صبحی صالح خطبه 175
www.kb-tebyan.ir/

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٠:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


معرفی کتاب

ویژگی های معلم موثر

نویسنده: خیریه بیگم حائری زاده - لیلی محمد حسین

ناشر: قطره زبان کتاب: فارسی

تعداد صفحه: 159

اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1386 -

دوره چاپ: 2 مروری بر کتاب این کتاب با هدف بهبود کیفیت عملکرد معلمان و ایجاد فرصت های یادگیری برای دانش آموزان تهیه شده است و ممکن است منبع خوبی برای مخاطبین زیر باشد: • معلمانی که مایل هستند با تحلیل عملکردشان و همراه با تعمق، روش کار خود را بهبود بخشند. • رهبران آموزشی که در نظارت، همکاری و تشریک مساعی با هم ردیفانشان در سطح مدرسه فعال هستند. • مدیران و سرگروههای آموزشی که معلمان را سرپرستی و ارزیابی می کنند. • و... ودر فصول این کتاب با مطالب زیر آشنا می شویم فصل اول: پیش نیازهای آموزش موثر فصل دوم: شخصیت معلم فصل سوم: مدیریت و سازماندهی کلاس درس فصل چهارم: سازماندهی آموزش فصل پنجم: اجرای آموزش و...

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٠:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


20 راهکار اثربخش در روابط معلم و شاگرد

20

راهکار اثربخش در روابط معلم و شاگرد

همه ما معلمان باید تلاش کنیم بدون آنکه به شان و عزت نفس دانش‌آموزان لطمه‌ای وارد کنیم با استفاده مدام از جمله‌ها و عبارت‌های مثبت، تشویق و پاداش، برجسته نکردن اشتباهات و آموزش مهارت‌هایی که راه را برای موفقیت باز می‌کند آنها را هدایت کنیم.
ایجاد رابطه عاطفی و مطلوب یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هاست. یک معلم لازم است روابط حسنه‌ای با دانش‌آموزان داشته باشد. ایجاد رابطه خوب یکی از ضروریات دستیابی به محیطی قابل اعتماد، امن، شاداب و پرنشاط است. روابط خوب، مدرسه‌ای شاد و دانش آموزانی با دستاوردهای بالا به وجود می‌آورد.

۲۰ راهکار برای اینکه مدیر و رهبر خوبی در کلاس باشید

۱) همه ما معلمان باید تلاش کنیم بدون آنکه به شان و عزت نفس دانش‌آموزان لطمه‌ای وارد کنیم با استفاده مدام از جمله‌ها و عبارت‌های مثبت، تشویق و پاداش، برجسته نکردن اشتباهات و آموزش مهارت‌هایی که راه را برای موفقیت باز می‌کند آنها را هدایت کنیم. به‌عنوان مثال به جای اینکه از جمله "مسعود! مگه صدبار بهت نگفتم داد نزن؟"‌از جمله "مسعود!‌برای جواب دادن اول اجازه بگیر، ممنونم." استفاده کنید و همیشه شیوه مثبت را سرلوحه کارها قرار دهیم.

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


معرفی کتاب

عنوان:  ویژگی های معلم خوب




شابک:  964-90527-1-2
تاریخ اولین چاپ:  1379
تاریخ آخرین چاپ:  1388
نوع جلد:  شومیز
قطع:  رقعی
قیمت(ریال):  25000
شمارگان:  5000
چاپ جاری:  11
تعداد صفحات:  252
وزن(گرم):  319

 



  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


ترجمه آهنگ المعلم

خیـر خـلق الله

ترانه ی المعلم اولین ترانه ای است که سامی یوسف آن را اجرا کرده است و ترانه ای بسیار زیبا و لذت بخش ، او در این ترانه که درباره حضرت محمد ( ص ) می باشد به تجلیل از پیامبر گرامی اسلام پرداخته است ترانه ای بسیار زیبا که ملودی و شعر آن هم از خود سامی یوسف می باشد .

---

ترجمه آهنگ المعلم

---

We once had a Teacher
زمانی ما آموزگاری داشتیم
The Teacher of teachers,
استاد تمامی معلمان
He changed the world for the better
او دنیا را به سوی بهتر بودن تغییر دارد
And made us better creatures,
و باعث شد که ما مخلوقات بهتری بشویم
Oh Allah we've shamed ourselves
آه خدایا ما از خودمان خجالت می کشیدیم
We've strayed from Al-Mu'allim,
ما از آن معلم غافل شده ایم
Surely we've wronged ourselves
بدون شک این خود ما بودیم که گناه انجام می دادیم
What will we say in front him ?
ما چه چیزی در مقابل او خواهیم گفت
Oh Mu'allim
اوه ای معلم
He was Muhammad salla Allah alayhi wa sallam
او محمد بود که درود خداوند بر او و خاندانش باد
Muhammad, mercy upon Mankind,
محمد بخششی که شامل تمامی انسانها می شود
Teacher of all Mankind.
استاد تمامی آدمیان

أبا القاسم
ای پدر قاسم
یا حبیبی یا محمد
ای عشق من ای محمد
یا شفیعی یا محمد
ای شفاعت کننده من ای محمد
خیر خلق الله ، محمد
ای خوبی تمامی مخلوقات خداوند ای محمد
یا مصطفى یا إمام المرسلین
ای مصطفی ای راهنمای تمامی پیامبران
یا مصطفى یا شفیع العالمین

ای مصطفى ای شفاعت کننده تمامی جهان


He prayed while others slept
در حالیکه همه به خواب فرو می رفتند او به مناجات می پرداخت
While other ate he'd fast,
زمانیکه دیگران مشغول خوردن بودند او روزه می گرفت
While they would laugh he wept
هنگامیکه آنها در حال خندیدن بودند او می گریست
Until he breathed his last,
او تا واپسین لحظه زندگیش  , تا آخرین نفس
His only wish was for us to be
تنها آرزویش برای ما بود
Among the ones who prosper,
از بین ما آن کسی رستگار می شود
Ya Mu'allim peace be upon you,
که ای محمد در کنار تو به آرامش برسد
Truly you are our Teacher,
به درستی که تو معلم ما هستی
Oh Mu'allim...
اوه ای معلم

یا حبیبی ... یا محمد
ای عشق من ای محمد
یا شفیعی ... یا محمد
ای شفاعت کننده من ای محمد
یا رسولی ... یا محمد
ای پیامبر من ای محمد
یا بشیری ... یا محمد
ای بشارت دهنده من ای محمد
یا نذیری ... یا محمد
ای کسیکه گناهانم را به من گوشزد می کنی ای محمد
عشق قلبی ... یا محمد
ای عشق قلب من ای محمد
نور عینی ...  یا محمد
ای روشنایی چشمانم ای محمد

He taught us to be just and kind
او به ما آموخت که مهربان و عادل باشیم
And to feed the poor and hungry,
در بخشیدن غذا به مردم فقیر و گرسنه
Help the wayfarer and the orphan child
به تمامی رهگذران بی پناه و بچه های یتیم کمک کنیم
And to not be cruel and miserly,
و ظالم و تنگ نظر و خسیس نباشیم
His speech was soft and gentle,
حرفهای او لطیف و آرامش بخش بود
Like a mother stroking her child,
مانند مادری که بچه هایش را نوازش می کند
His mercy and compassion,
رحمت و شفقت و دلسوزی او
Were most radiant when he smiled
زمانیکه لبخند می زد به بیشترین فروغ  و درخشش خود می رسید

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


شغل معلمی مشکل یا آسان


شغل معلمی مشکل یا آسان

رفتار با انسان پیچیده و دشوار است.

کار معلم با انسان است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات، پیچیده ترین سیستمی است که ما آن را در طبیعت مشاهده می کنیم. این موجود نه تنها خود پیچیده است بلکه در جامعه، رابطه ی پیچیده تری را به وجود می آورد که پیش بینی رفتار و سخن گفتن دقیق در باره او را به حداقل می رساند. اصولا سر کار داشتن با انسان کار بسیار سختی است خصوصا اگر با اجتماع انسان ها سر کار داشته باشیم کار سختتر می شود. چون انسان ها در اجتماع از نظر روانی، رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهند که به تنهایی آن رفتارها را از خود بروز نمی دهند.

برخورد با انسان هایی که در یک جا جمع شده اند و با هم همسویی می کنند و اهداف مشترکی را دنبال می کنند و هر کدام شخصیت ویژه ای دارند باید بسیار هوشیارانه و ماهرانه باشد که کار هر کسی نیست.

.


مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآوری و تنظیم: نوربخش

 

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


معلم در کلام استاد مطهری:

معلم در کلام استاد مطهری:

معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او   را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از خارج می آورید و آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها قرار می دهید که اینها کم کم  مشتعل  شود.

مطهری: معتقد بود دین مقدس اسلام یک دین ناشناخته است. حقایق این دین به طور تدریجی در نظر مردم واژگونه شده است و علت اساسی گریز گروهی از مردم، آموزشهای غلطی است که به نام اسلام داده می‌شود. این دین مقدس ‍ بیش از هر چیز، از طرف برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه صدمه می‌بیند.

امروز روز معلم و بزرگداشت استاد مطهری بود همچنین روز خاطره سازی برای من می باشد.

جا داره از کلیه دوستان چه در فضای مجازی و واقعی که به یا د من در این روز بودند را تشکر کنم ، و اگر هم شاید کسانی که یادشون رفته  نیز قدر دانی کنم :D

همچنین از استادان  گرانقدر که در دوران تحصیل مرا همراهی نمودند وآقای مهندس منصوری که به تازگی عمل موفقیت آمیز انجام دادند و امیدوارم هرچه زودتر بهبود پیدا کنند و به کار بر گردند زیرا یکی ازافتخارات مملکت می باشند.

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


استاد حسین شهریار

می توان در سایه آموختن                           گنج عشق  جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم                           پس، سویدای سواد  آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم                            از معلم جان روشن   یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو                       چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما                         ای به طوفان جهالت نوح  ما

یک پدر بخشنده آب و گل است                      یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین                     آنکه دین آموزد و علم  یقین

 

استاد حسین شهریار

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


امام حسین علیه السلام و مقام معلم

امام حسین علیه السلام و مقام معلم
شخصی به نام عبدالرحمان، مدتی آموزگار کودکان و نوجوانان بود. یکی از فرزندان امام حسین علیه السلام نیز به مکتب او می رفت. معلم، آیه شریفه «اَلْحَمْدُ للّه رَبّ العالَمینَ» را به کودک آموخت. امام حسین علیه السلام به دلیل این کار نیک، هزار دینار طلا همراه با پارچه هایی گران قیمت و مرواریدهایی بسیار به معلم او هدیه داد. شخصی از امام پرسید: آیا آن همه پاداش به معلم رواست؟ حضرت در پاسخ فرمود: آنچه به او دادم، چگونه با ارزشِ آنچه به پسرم آموخت برابری می کند.

http://mehrmoallem.blogfa.com/post-43.aspx

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


گشاده رویی معلم

گشاده رویی معلم
زنی از بانوان مدینه خدمت حضرت زهرا علیهاالسلام رسید و پرسشی را مطرح کرد. حضرت پاسخ داد. او پرسش های دیگری کرد و باز حضرت پاسخ داد تا اینکه به پرسش دهم رسید و آن حضرت پاسخ فرمود. در آن لحظه، آن زن شرمنده شد و گفت: بیش از این مزاحم نمی شوم. حضرت فاطمه علیهاالسلام با گشاده رویی فرمود: هر چه می خواهی بپرس. اگر به کسی صدهزار دینار بدهند که بار سنگینی را بر بامی ببرد، آیا با توجه به آن مزد زیاد، احساس خستگی می کند؟ گفت: نه. فرمود: من در مقابل هر پاسخ که به تو می دهم، مزدی هزاران بار بیش از آن می گیرم و شایسته است هرگز خسته و ملول نشوم.

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ٩:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


معلمی، شغل پیامبران

معلمی، شغل پیامبران

«تعلیم» سرمشق همۀ انبیاست که از طرف خدای تبارک و تعالی به آنها مأموریت داده شده؛ مأموریت خدا به انبیا همین است که بیایند و آدم درست کنند. و آنهایی که به انبیا نزدیکترند آنها به مقام آدمیت نزدیکترند. آن وقت که ملائکه اشکال کردند که آدمی که مفسد در ارض هست چرا خلق فرمودی. جواب این بود که من می‏دانم چیزهایی که شما نمی‏دانید. دنبالش هم خداوند تعلیم همۀ «اسماء» را به آدم کرد. و وقتی که عرضه داشت به ملائکه، آنها دیدند که نمی‏توانند اینطوری که آدم می‏تواند ادراک کند حقایق را، آنها نمی‏توانند.

از اول این بود که «آدم» که آمد با تعلیم الهی آمد و معلم بشر بود. انبیا هم معلم بشر بودند. شغل معلمی یک شغل عمومی است برای انبیا گرفته، تا اولیا تا فلاسفه و امام، تا علما و تا فرهنگیها، که ماها ان‏شاءاللّه‏ باشیم از آنها. پس شغل، شغل بسیار بزرگی است شغل آدم‏سازی. دیگر شغلها به این درجه نمی‏رسند؛ برای اینکه آنها مربوط به جهات دیگر است. در عالم هیچ موجودی به پایۀ انسان نمی‏رسد؛ و هیچ شغلی به پایۀ انسان‏سازی نمی‏رسد. پس شغل بسیار بزرگ است، بسیار شریف است.

سعادت و شقاوت ملتها از مدرسه‏ها

لکن برای فرهنگیها مسئولیت بسیار هست. هر چه شغل عظیم باشد، مسئولیت به همان مقدار بزرگ و عظیم است. مسئول تمام مقدراتی که برای یک کشوری پیش می‏آید، مسئول تمام انسانهایی که باید انسان بشوند، مسئول تمام جوانهایی که زیردست آنها باید تربیت بشوند. تربیت باید بشود انسان در مکتب فرهنگیان، معلم؛ و مقدرات هر مملکتی به دست همینهاست که از فرهنگ بیرون می‏آیند؛ و پیشرفت هر کشوری و عقب‏ماندگی هر کشوری باز به دست معلمین است. معلم است که با ساختن خود، افراد را، کشور را پیش می‏برد؛ و معلم است که اگر خدای نخواسته در پیش او انحراف حاصل است که انسانها را یا مهذب بار می‏آورد، متعهد بار می‏آورد، و یا انگل بار می‏آورد و وابسته. همه از مدرسه‏ها بلند می‏شود. همۀ سعادتها و همۀ شقاوتها انگیزه‏اش از مدرسه‏هاست، و کلیدش دست معلمین است.

.

.منبع www.jamaran.ir

ادامه مطلب   
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۸:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


مقام معلم از دیدگاه قرآن

مقام معلم از دیدگاه قرآن:

نخستین معلم، خدا است::« وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا» (بقره/31)

[به آدم نامهای (اشیا و خواص و اسرار چیزهایی را که نوع انسان از لحاظ پیشرفت مادی و معنوی آمادگی فراگیری آنها را داشت، به دل او الهام کرد و بدو) همه را آموخت]...


دومین معلم، پیغمبرانند:

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَاؤُوهُم بِالْبَیِّنَاتِ (روم/47)

[ما پیش از تو، پیغمبران بزرگواری به سوی اقوام خود روانه کرده ایم و ایشان برای آنان دلیل ها و برهان ها ذکر کرده اند و بدیشان معجزات روشنی  نموده اند]...

سومین معلم، علما و فرزانگانند:

الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا (احزاب/39)

[کسانی هستند که رسالتهای خدا را می رسانند و از او می ترسند و از کسی جز خدا نمی ترسند، و کافی است که خدا حسابرس باشد]...

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۸:٥٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :


معلمی شغل نیست

معلمی شغل نیست؛ معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. (شهید رجایی )

  
نویسنده : صغری خداکرمپور ; ساعت ۳:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٢
تگ ها :